کوراندو ، (خودرویی به قدمت صنعت کره) : تاریخچه سانگ یانگ کوراندو از 1964 تا 2018




کوراندو نسل اول (1964 تا 1996):

 
شرکتی که در حال حاضر به عنوان سانگ یانگ شناخته می شود در سال 1954 تاسیس شده است. این شرکت در سال 1964 شروع به مونتاژ جیپ برای ارتش آمریکا کرد. از آنجایی که در آن زمان کارخانه ای واقعی برای تولید خودرو در کره جنوبی وجود نداشت، شرکت در سال 1969 جیپ را با نام کوراندو بر مبنای شعار کره ای می تواند " Korean Can Do " به بازار غیر نظامی معرفی کرد.
 

در سال 1983 قراردادی با شرکت کرایسلر برای تولید جیپ CJ7 امضا کرد. در سال 1984 با تغییراتی که در آن داد شباهت آن به ویلیز را به حداقل رساند و کوراندو K9 را تولید کرد.

صادرات این خودرو به ژاپن در سال ۱۹۸۶ و به اروپا در سال ۱۹۸۸ آغاز شد که نشان از کیفیت بالای آن بود. تولید خودروی کوراندو نسل اول تا سال 1996 میلادی ادامه داشت.

کوراندو نسل دوم (1996-2006):

 نسل دوم کوراندو در سال 1996 به عنوان مکمل مدل معروف تر موسو معرفی شد. یک سال بعد این خودرو به اروپا و در سال 1998 به بازار استرالیا راه پیدا کرد که نشان از کیفیت بالای آن داشت. جالب اینکه این شاسی بلند 1.8 تنی بر روی شاسی کوتاه شده موسو شکل گرفته و توسط پرفسور کِن گرینلی طراحی شده بود.

 این نسل با موتورهای 2.3 و 3.2 لیتری بنزینی و همچنین موتورهای 2.3 و 2.9 لیتری دیزلی ارایه شد که تمامی آنها تحت لیسانس مرسدس بنز بودند، گیربکس 5 سرعته نیز توسط شرکت آمریکایی بورگ وارنر ساخته شده بود.

 مساله جالب درباره کابین این نسل اینکه داشبورد طراحی قرینه ای در دو طرف داشت تا امکان جابجایی فرمان برای بازارهای مختلف با کمترین هزینه میسر باشد.

 در سال 2004 به روزرسانی روی این خودرو انجام شد و در کنار موتورهای قبلی، یک موتور 2.9 لیتری دیزلی 5 سیلندر ساخت مرسدس بنز نیز در دسترس بود.

 تولید نسل دوم کوراندو در سال 2006 خاتمه یافت اما فروش آن در سال 2007 نیز ادامه پیدا کرد. در سال 2008 کمپانی روسی TagAZ تحت لیسانس، کوراندو را با نام Tager و در نسخه های سه و پنج در مونتاژ نمود. تولید این مدل در روسیه تا سال 2014 ادامه داشت. ناگفته نماند نسل دوم کوراندو اولین مدل از این خودرو بود که در میانه های دهه 80 شمسی به ایران راه یافته و در داخل مونتاژ شد.

   کوراندو نسل سوم (2010 تا 2013):

 تولید نسل سوم کوراندو با کد C200 از اواخر سال 2010 آغاز شد. این نسل که توسط استودیوی معروف  ایتال دیزاین ایتالیا خلق شده، در واقع اولین محصول با زبان طراحی بهبود یافته سانگ یانگ به شمار می رود.



 در مقایسه با رقبایی مثل هیوندای توسان و کیا اسپورتیج، کوراندوی فعلی دارای فاصله محوری طولانی تر و از  سواری نرم تری برخوردار است.

 نسل سوم کوراندو از یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک بهره می گرفت. در دو حالت دو چرخ یا چهار چرخ متحرک معرفی شد، و دارای 2 موتور 2 لیتری بنزینی و دیزلی بود، همچنین قابلیت مصرف سوخت ترکیبی کمتر از 7.5 لیتر در 100 کیلومتر و شتاب 0-100 کمتر از 10 ثانیه داشت. دارای 6 ایربگ به صورت استاندارد و ظرفیت 480 لیتری فضای بار که تا 1300 لیتر قابل افزایش است.
 
طراحی کوراندو از  دیدگاه طراحی یک شاهکار بود، همچنین فضای داخلی و شاسی مونوکوک جدید آن نیز مورد ستایش قرار گرفت و جوایز و موفقیت های زیادی در بازار کسب کرد.
 
 کوراندو سی (2013-2017):

 طراحی جدید، موتور جدید و آپشن های جدید، تفاوتهای کوراندو C با مدل قدیمی تر بود که رویکردی تازه را به بازار های جهانی SUV معرفی می کرد.

 معرفی تعدادی از ویژگی ها و قابلیت های جدید از قبیل موتور 2لیتری یورو5، گیربکس 6سرعته تیپ ترونیک و سیستم چهارچرخ متحرک هوشمند و... در کوراندو C باعث شده که این خودرو، خودرویی مرسوم، پویا و شیک شهری باشد.

 ترکیبی از استهلاک پایین، کیفیت و کارایی بالا با طراحی جدید و رانندگی نرم، باعث شده این خودرو یک SUV همه کاره و سازگار با زندگی مدرن باشد.
  
کوراندو نوبل  (۲۰۱۷ تا کنون ):
 تغییرات در کوراندو نوبل به صورتی ظریف و هدفمند انجام شده که باعث شده توانایی های این خودرو بیشتر نمود پیدا کند. تغییرات کماکان با حفظ طراحی اصلی جورجو جوجارو افسانه ای انجام شده تا کوراندو جدید ترکیبی از یک طراحی خالص ایتالیایی با عملکرد دقیق کره ای باقی بماند. این ترکیب نشان دهنده این است که کوراندو جدید یک SUV واقعی است که در رانندگی شهری و خارج شهری کاملا قابلیت های خود را به رخ می کشد.



تغییرات در قسمت جلو شامل جلوپنجره، چراغ های اصلی همراه با دیلایت، سپر با طراحی خاص و تهاجمی، کاپوت و رینگ های دایموندکات ۱۸ اینچی جدید می باشد. تغییرات در قسمت عقب شامل طراحی سپر می باشد که به صورت ضربگیر طراحی شده تا هم حس آفرود بیشتری را منتقل کرده و از لحاظ بصری مربع گونه تر جلوه کند.

 طراحی داخل کابین ظریف، کاربردی و در عین حال راحت می باشد. دارای فضای جادار و انعطاف پذیری بوده که می تواند هر آنچه که لازم باشد، از۵ سرنشین تا تجهیزات ورزشی و تفریحی را جابه جا کند.


فرمان جدید تجربه رانندگی خاص همراه با چابکی را ارائه می دهد که از  بهترین ها در راحتی و کنترل خودرو است.


در بخش فنی نیز موتور ۲ لیتری ارتقاء یافته با ۱۵۰ اسب بخار و ۱۹۷ نیوتن گشتاور که دارای استاندارد یورو۶ است و گیربکسی ۶ سرعته تیپ ترونیک ساخت AISIN ژاپن که نیروی موتور را از طریق ۲ دیفرانسیل آن (با مرکزی ۳ دیفرانسیل) به هر چهارچرخ آن منتقل می کند، استفاده شده است.
 این خودرو با بدنه ای فولادی و سیستم های ایمنی همچون ABS، EBD، BAS، ARP، HSA و...، و در نهایت ایربگهایی که ۱۰ نقطه را پوشش می دهند جزو ایمن ترین خودرو ها در کلاس خودش است.


 کوراندو نوبل با  پشتوانه ای ۳۴ ساله همراه با طراحی جدید، افزایش کیفیت کابین و ارتقا در بخش فنی و ایمنی حرف های جدیدی در کلاس خود دارد و رقیبان هرچند گرانتر از خودش را به راحتی به چالش می کشد.

 در یک جمله می توان گفت کوراندوی جدید حاصل  ۳۴سال تکامل پیوسته می باشد که نتیجه آن ایجاد یکی از بهترین خودرو های SUV در کلاس خودش است.

لازم به ذکر است که نام کوراندو نوبل توسط رامک خودرو برای بازار ایران در نظر گرفته شده است.

منبع: کانال رسمی رامک خودرو (RamakGroup)




مرجع سانگ یانگ ایران در شبکه های اجتماعی